Skyhills blogg
2021-12-09

Att lyssna och förstå

Kalle Cedervall
Kalle Cedervall
Gruppchef projekt- och byggledning, Kontrollansvarig Kategori N
Att lyssna och förstå

Finns det något mer irriterande än när man berättar något viktigt eller något som man är entusiastisk över för en person och märker att personen inte lyssnar?

Vi har nog alla varit där, med tankarna på annat håll, när man blivit informerad om något som man egentligen borde lyssnat intresserat på. Det är så lätt att det händer, framför allt när man är stressad och sitter försjunken i en arbetsuppgift, men det är så viktigt att försöka ge tid och uppmärksamhet när någon tar sig tid att berätta det där viktiga för en.

Jag kom och tänka på detta häromdagen då jag hade svårt att släppa den arbetsuppgift som jag för tillfället höll på med när en kollega kom in och ville diskutera något som verkligen behövde min uppmärksamhet. Det gäller inte bara att lyssna utan även att försöka förstå och sätta sig in i kollegans problemställning, känslor och utmaningar för att på bästa sätt hjälpa till, vilket kan vara väldigt svårt framför allt i stressade situationer.

Min rekommendation är alltså (främst till mig själv men även till er andra) att man verkligen ska försöka lyssna koncentrerat på sina kollegor och kunder. Kan tyckas vara ett enkelt och trivialt tips, men för mig är det något som är viktigt att komma ihåg.

Allt gott!

Kalle Cedervall
Gruppchef Projekt- och byggledning, Kontrollansvarig (N)

No items found.
Föregående inlägg
Inget föregående inlägg
Nästa inlägg
Inget nästa inlägg