Skyhills blogg
2022-03-03

Att må bra på jobbet

Pia Klarke
Pia Klarke
Kundansvarig
Att må bra på jobbet

Häromdagen kom jag på mig själv när jag tänkte på att det är så mysigt att vara på kontoret. Det är ombonat, mina kollegor ger positiv energi, vi skrattar, ingen har näsan i vädret. Alla har fullt upp med sina respektive uppdrag, stundtals är det stressigt, men det finns en vänlig och positiv stämning.
Att känna lugn, trygghet och harmoni; att må bra när man är på jobbet är så viktigt. Speciellt i tider som dessa då oro och rädsla sprider sig när ondskans fula tryne ännu en gång visar sig i Europa.

Vad har Skyhill gjort för att få det att fungera?
Vi har möten varje vecka där vi går igenom projekten vi arbetar med; alla får samma information och är uppdaterade på vad vi gör. Tankar, idéer och problem bollas; alla får komma till tals. Alla är inkluderade och förstår vad vi vill och vart vi är på väg.
Vid varje möte tar vi upp veckans höjdpunkt. Det kan vara jobbrelaterat, t.ex. en framgång i ett projekt eller att en ny kollega börjar. Eller så är det något helt annat; att Sverige tagit en medalj eller att en kollega – efter en spännande budgivning – köpt en lägenhet. Nyligen bad en kund oss att höja (!) timpriset på en av våra projektledare eftersom de är så nöjda. En ganska ovanlig begäran, men det resulterade givetvis i en applåd. Det är roligt att dela positiva händelser; att fira tillsammans!

De mjuka värden vi står för (som finns beskrivna i vår värdegrund här på hemsidan) går som en röd tråd genom företaget och är en stabil grund att stå på. Vi är ett mjukt företag – och samtidigt professionellt.
Vänlighet, ödmjukhet, respekt och tacksamhet är bara några områden vi fokuserar på. En passion för att skapa värde, alltid se kundens bästa, känna ansvar för att lösningen blir bra, respektera kundens ekonomi. Vi är måna om hur vi bemöter kunderna och även varandra.

En viktig grundpelare är att vi trivs på jobbet – vi månar om varandra. Igår behövde jag hjälp och stack in huvudet till en kollega. Jag frågade om han hade mycket att göra (vilket han har) och han svarade bara ”för dig har tid”. Det säger en hel del.
Då vi anställer söker vi alltid efter personer som (utöver att de uppfyller de formella kraven för tjänsten) har egenskaper som kanske inte syns i ett CV; nämligen att de är snälla och ödmjuka. Vi vet att just det är avgörande för att vi ska trivas tillsammans.

Därtill finns de små detaljerna som sätter guldkant på tillvaron. Bara en så enkel sak som att vi har världens godaste kaffe, frukt och snacks. Vi har diskmaskiner så att vi slipper bli irriterade över dåligt diskade tallrikar. Av respekt till varandra dumpar vi inte vår tallrik i slasken. Vi har inga tråkiga skyltar med pekpinnar om hur man ska bete sig. Det behövs inte.
Vi har fyrbenta kollegor (”kontorshundarna”) som också bidrar till trivseln. Precis som vi är de olika personligheter men alla är förstås snälla. Det är så mysigt att få gosa med dem en stund och de lockar ofta till skratt då de hittar på egna små upptåg.
Jag vet att det finns betydligt värre arbetsmiljöproblem än smutsig disk och dåligt kaffe men jag väljer att glädjas åt att vi har det så bra! Det är en lyx att trivas och att vara en del av ett positivt och proffsigt team som arbetar med både hjärta och hjärna!

Pia Klarke
Kundansvarig

No items found.
Föregående inlägg
Inget föregående inlägg
Nästa inlägg
Inget nästa inlägg